۰

نقشه‌چينی بازار نفت در برابر حوادث دريای سرخ

میز نفت - بازار نفت آماده اختلال چند هفته‌اي در كشتيراني در جنوب درياي سرخ مي‌شود. به گفته مالكان كشتي، دلالان و بازرگانان، نرخ كرايه نفتكش‌ها براي حمل نفت و سوخت كه براي برخي كشتي‌ها تا يك ماه قبل ترتيب داده مي‌شود، نشان مي‌دهد شمار رو به رشدي از كشتي‌ها براي مسيرهايي كرايه مي‌شوند كه از منطقه خطر اجتناب مي‌كنند.
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت، حملات هوايي امريكا و انگليس به يمن در ۱۲ ژانويه، احساس هرج و مرج را براي كشتي‌ها در اين منطقه تشديد كرده است، به خصوص كه نيروي دريايي ائتلاف غربي پس از اين حملات، به كشتي‌ها هشدار داد كه از اين منطقه فاصله بگيرند.

با ادامه حملات به كشتي‌ها، بسياري از شركت‌هاي كشتيراني تصميم گرفتند از درياي سرخ و كانال سوئز كه مسير عبور حدود ۱۲ درصد از تجارت دريايي جهاني است، دوري كنند.

الكساندر ساوريس، مديرعامل شركت Euronav كه ناوگانش مي‌تواند بيش از ۵۰ ميليون بشكه نفت را حمل كند، اظهار كرد: مالكان بيشتر و بيشتري از منطقه فاصله مي‌گيرند. اتفاقي كه به نظر مي‌رسيد مي‌توانست ظرف چند هفته حل شود،

اكنون مي‌تواند پيامدهايي به مدت چندين ماه داشته باشد. نفتكش‌ها براي انتقال محموله‌هاي سوخت به جاي اروپا، براي كشتيراني در آسيا استخدام مي‌شوند كه باعث افزايش درآمد شده است.

همزمان، چند محموله نفت عراق در نفتكش‌هايي رزرو شده است كه مسير هزاران مايلي را در اطراف آفريقا دور خواهند زد. شركت دانماركي Torm در بيانيه‌اي اعلام كرد سفرهاي دريايي به آسيا براي حمل سوخت‌هاي پالايش شده، افزايش يافته است.

اين وضعيت، كمك كرد درآمد نفتكش‌هاي بزرگ حامل محصولات نفتي در هفته گذشته، از ۳۵ هزار دلار در روز، به ۶۰ هزار دلار افزايش پيدا كند. بعلاوه، فعالان بازار اظهار كرده‌اند حجم قابل توجهي از محموله‌هاي نفت عراق هم براي عبور از مسير دور آفريقا به مقصد اروپا، رزرو شده‌اند.

يكي از اين منابع آگاه گفت: تعدادي از اين كشتي‌ها، به‌طور مشترك محموله‌هاي كوچك‌تر را در كشتي‌هاي بزرگ‌تر بارگيري مي‌كنند تا سفر را مقرون به‌صرفه‌تر كنند. اگرچه صادرات نفت از خليج فارس به اروپا نسبت به آسيا كمتر متداول است، اما اين محموله‌ها نگرش مالكان را به عبور از درياي سرخ نشان مي‌دهند. حمل و نقل كانتينري كه در ابتدا هدف بسياري از حملات بودند، پيش از حملات هوايي امريكا و انگليس، تا حد زيادي تغيير مسير دادند.

تعداد فزاينده‌اي از نفتكش‌ها و كشتي‌هاي فله‌بر، روند مشابه را دنبال كردند. نرخ برخي از نفتكش‌هاي حامل نفت هم در هفته‌هاي اخير افزايش يافته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نرخ كرايه كشتي‌هاي افرامكس كه حدود ۷۰۰ هزار بشكه ظرفيت حمل دارند، از اواسط دسامبر، افزايش بيش از دو برابري داشته و به حدود ۸۰ هزار دلار در روز رسيده است. كشتي‌هاي سوئزمكس كه قادرند از كانال متصل‌كننده آسيا و اروپا عبور كنند هم شاهد افزايش حدود ۵۰ درصدي كرايه به حدود ۷۰ هزار دلار در روز بوده‌اند.
دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۳۴
کد مطلب: 36911
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *