۰
اطلاعات مهمی که باید دانست

بازار نفت، بی‌تفاوت به جنگ نفت‌کش‌ها

میز نفت – بی‌تفاوتی بازار نفت به جنگ نفت‌کش‌هایی که توسط یمنی‌ها راه‌اندازی شده است، تعجب افرادی را در برداشته که فکر می‌کردند با این حملات، قیمت نفت به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.
باب المندب | میز نفت
باب المندب | میز نفت
به گزارش میز نفت، بازار نفت در دو سال گذشته تکه‌تکه شده است، به‌طوری‌که روسیه در حال حاضر عمدتاً نفت خود را راهی چین و هند می‌کند درحالی‌که خاورمیانه و ایالات‌متحده جایگزین روسیه در اروپا شده‌اند.
 
به گفته وزارت انرژی ایالات‌متحده. نفت روسیه که از طریق کانال سوئز به سمت جنوب می‌رفت از حدود 700 هزار بشکه در سال 2020 به 3.6 میلیون بشکه در نیمه اول سال 2023 افزایش یافت. همچنین جریان نفت خاورمیانه که از طریق کانال سوئز به شمال می‌رفت از 2 میلیون بشکه به 3.5 میلیون بشکه در روز رسید.
 
آمارها می‌گویند تانکرها در نیمه اول سال 2023، روزانه حدود 9.2 میلیون بشکه نفت را از طریق دریای سرخ جابجا کردند که در مقایسه با سال 2021 بیش از 4 میلیون بشکه افزایش را نشان می‌دهد.
 
طی چند هفته اخیر حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ تقریباً هیچ تأثیری بر قیمت نفت نداشته است، باوجوداینکه حجم نفت حمل شده از طریق این آبراه طی دو سال گذشته به دلیل جنگ اوکراین 80 درصد افزایش یافته است.
 
زمانی که شبه‌نظامیان حوثی حمله به کشتی‌ها در تنگه باب المندب را در ماه نوامبر آغاز کردند، بریتیش پترولیوم اعلام کرد کشتی‌های خود را از دریای سرخ دور می‌کند؛ همچنین فرانت لاین، چهارمین گروه نفت‌کش بزرگ جهان هم اعلام کرد استفاده از کانال سوئز را تا جایی که ممکن باشد، کاهش می‌دهد.
 
30 شرکت اصلی حمل دریایی نفت، حدود نیمی از نفت جهان را از طریق دریاها جابجا می‌کنند و هم‌اکنون با یک چالش بزرگ مواجه شده‌اند. اغلب این شرکت‌ها، حاضر شده‌اند هزینه و زمان 40 روزه بیشتری را صرف کنند تا از طریق دماغه نیک راهی اروپا شوند.
 
بااین‌وجود، شرکت خدمات دریایی Mari-Trace، گزارش داده در ماه دسامیر، به‌طور متوسط روزانه 76 نفت‌کش در دریای سرخ و خلیج عدن عبور کرده‌اند؛ سه فروند کمتر از میانگین 11 ماهه سال 2023.
 
بازار جهانی نفت بسیاری از تأثیرات حملات قبلی خود را در خلیج‌فارس که بسیار مهم‌تر از دریای سرخ برای عرضه جهانی است، پشت سر گذاشته است. درحالی‌که دریای سرخ عمدتاً یک کانال ترانزیتی است، خلیج‌فارس محل عبور حدود 21 میلیون بشکه نفت در روز است و کشتی‌ها باید از تنگه هرمز به وسعت 40 کیلومتر آسیب‌پذیر عبور کنند. به‌عنوان نمونه، بین سال‌های 1984 و 1988، در خلال جنگ عراق و ایران بیش از 229 حمله به نفت‌کش‌ها صورت گرفت ولی تنها 2 درصد در قیمت نفت تأثیر داشت.
 
 
زمانی که عراق در سال 1990 به کویت حمله کرد، اوج بسیار کوتاهی داشت که چند ماه به طول انجامید، اما هیچ واکنشی به حملات 11 سپتامبر در سال 2001 یا حملات به کشتیرانی در تنگه هرمز در سال 2019 نشان نداد.
 
موج دیگری از حملات به تانکرهای نفت در تنگه هرمز، در سال 2019 رخ داد؛ سالی که حوثی‌ها با حمله به نفت‌کش‌ها درصدد فشار به عربستان و حامیان این کشور بودند.
 
بااین‌وجود به گفته Mari-Trace، حق بیمه کشتی‌ها در تنگه باب المندب و دریای سرخ جنوبی از 0.07 درصد ارزش بدنه در اوایل دسامبر به بین 0.5 تا 0.7 درصد در اوایل ژانویه افزایش یافته است.
 
درمجموع باید گفت واکنش بازار نفت به رویدادهای ژئوپلیتیکی دیگر مانند قبل نیست چراکه شرایط نسبت به سال‌های قبل تغییر کرده است.
 
سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۵۰
کد مطلب: 36931
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *