۰
تغییر مسیر نفتکش ها به دلیل حملات یمنی ها

عبور نفتکش از باب المندب یک سوم شد

میز نفت – نگاهی به تعداد نفت‌کش‌های عبوری از باب المندب طی شش ماه اخیر نشان می‌دهد تعداد کشتی‌هایی که از این مسیر تردد می‌کردند، به یک‌سوم کاهش‌یافته است.
باب المندب | میز نفت
باب المندب | میز نفت
به گزارش میز نفت، یمنی‌ها چند هفته پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس وارد میدان شدند و کشتی‌ها و نفت‌کش‌های اسرائیلی را در وهله اول، و سپس نفت‌کش‌های غربی را مورد حملات خود قرار دادند.؛ یک جنگ نفتکش‌ تمام عیار.

تهدیدهای غرب علیه یمن و پیام‌های روشنی که میان طرفین ردوبدل شد، سرانجام باعث شد تا ائتلافی بین‌المللی به مواضع یمنی‌ها حمله کرده تا شاید حوثی‌ها تأدیب شوند اما این‌گونه نشد.

یمنی‌ها از حملات پهبادی عبور کرده و حملات موشکی را آغاز کردند که یک پیام روشن برای غربی‌ها بود. همین موضوع، تردد کشتی‌ها را از باب المندب و کانال سوئز بشدت کاهش داده و خطرات بسیاری برای تجارت جهانی نفت از این منطقه ایجاد کرده است.

بر اساس این نمودار، تا پیش‌ازاین حملات، روزانه بیش از 70 نفت‌کش از این مسیر عبور می‌کردند و به کانال سوئز می‌رسیدند اما روند کاهشی از ماه گذشته آغاز شد و به کمتر از 25 فروند نفت‌کش رسیده است.

تعداد تانکرها و نفتکش های عبوری از باب المندب - میز نفت
*تعداد تانکرها و نفتکش های عبوری از باب المندب​

30 شرکت اصلی حمل دریایی نفت، حدود نیمی از نفت جهان را از طریق دریاها جابجا می‌کنند و هم‌اکنون با یک چالش بزرگ مواجه شده‌اند. اغلب این شرکت‌ها، حاضر شده‌اند هزینه و زمان 40 روزه بیشتری را صرف کنند تا از طریق دماغه نیک راهی اروپا شوند.

بنا بر اعلام رویترز اجاره نفتکش از مقصد آسیا به شمال اروپا به دو برابر افزایش یافته است؛ صاحبان کشتی‌ها، کانتینرهای 40 فوتی خود را 4 هزار دلار کرایه می‌دهند. کرایه آسیا به مدیترانه هم به رقم 5175 دلار رسیده است. حتی قیمت‌های بیش از 6 هزار دلار هم می‌گیرند که معادل 75 بشکه نفت با قیمت 80 دلار است.
دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۴۴
کد مطلب: 36993
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *