۰
نگاهی به درآمدهای نفتی محقق شده:

نفت عامل کسری بوده 1402

میز نفت – عدم موفقیت وزارت نفت در افزایش صادرات نفت و کسری بودجه وحشتناکی به گریبان کشور را گرفته، موجب شده تا مجلس با رد کلیات لایحه بودجه 1403 به ارقام رؤیایی دولت خط بطلان بکشد.
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت، به گزارش میز نفت، هفته گذشته بود که کلیات لایحه بودجه 1403 توسط مجلس شورای اسلامی رد شد؛ ازنظر بهارستانی‌ها، کسری بودجه در سال آینده حتمی است و دولت میزان درآمدهای خود را «زویایی» ثبت کرده است.

داود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اما معتقد است مجلس زنگ را اشتباه زده و برای سال آینده خبری از کسری بودجه نیست؛ بااین‌وجود، به نظر می‌رسد مجلس تصمیم درستی گرفته است زیرا نگاهی به اعداد بودجه‌ای طی هفت ماه نخست 1402 به‌وضوح نشان می‌دهد دولت در تحقق اهداف بودجه‌ای خود به‌ویژه در حوزه صادرات نفت ، گاز و میعانات گازی ضعیف عمل کرده است.

در جدولی که خبرگزاری تسنیم روی خروجی خود قرار داده است، وضعیت درآمدهای نفتی وحشتناک است. بر اساس ارقام درج‌شده، طی 7 ماه نخست 1402 فقط 195 هزار میلیارد تومان از بابت فروش نفت، گاز و میعانات گازی کسب شده است.



این در حالی است که در قانون بودجه، سهم 603 هزار میلیارد تومانی برای درآمدهای دولت در نظر گرفته شده است اما تا به امروز، کمتر از یک‌سوم این درآمد محقق شده و به نظر می‌رسد تا پایان سال نهایتاً به 300 هزار میلیارد تومان برسد.

این بدان معناست که میزان فروش نفت جمهوری اسلامی ایران برخلاف شعارها و فضاسازی‌های دولت، نهایتاً یک‌میلیون بشکه در روز است که با ادعای صادرات دو میلیون بشکه‌ای رسانه‌های طرفدار دولت در تناقض کامل است.

بااین‌وجود، مشخص نیست چرا دولت اصرار دارد که فروش نفت طبق برنامه‌ها پیش می‌رود و مشکلی دراین‌باره وجود ندارد؛ اعداد درج‌شده در گزارش‌های مختلف از جمله گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات به‌وضوح نشان می‌دهد دولت در افزایش فروش نفت به بیش از 1.2 میلیون بشکه نانوان بوده است.

حتی داود منظور چندی پیش رسماً اعتراف کرد که میزان فروش نفت کمتر از 1.5 میلیون بشکه است و درآمدهای پیش‌بینی‌شده از محل صادرات نفت و گاز محقق نشده است. او گفته است احتمالاً 40 درصد پیش برآورد منابع حاصل از صادرات نفت تحقق یابد.
 
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۳۱
کد مطلب: 36582
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *