۰
چند عدد کلیدی برای واقعیت میزان فروش نفت

صادرات نفت، زیر یک میلیون بشکه

میز نفت - ​برخلاف ادعاهای دروغ درباره رکوردزنی صادرات نفت ایران، بررسی‌های روشن نشان می‌دهد دولت چگونه با عدم تحقق اهداف بودجه‌ای، نهایتاً توانسته روزانه یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر کند.
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت، با انتشار گزارش‌های رسمی از عملکرد بودجه‌ای دولت در سال 1402، کاملاً مشخص است که دولت سیزدهم در افزایش فروش نفت، درجا زده است؛ نمونه بارز آن را می‌توان در گزارش‌های دیوان محاسبات به‌وضوح دید؛ حتی نمایندگان مجلس هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و می‌گویند دولت در این حوزه نتوانسته مطابق برنامه‌ها عمل کند.

آمار و ارقام متوهمانه برخی رسانه‌های دولتی  و شبه‌دولتی  درباره افزایش فروش نفت را کنار بگذارید؛ گزارش‌های رسمی می‌گوید در هفت‌ماهه نخست امسال 195 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی کسب‌شده است که البته بخشی از آن درآمد گازی است. برای بررسی بهتر اینکه چه اتفاقی رخ‌داده ابتدا باید دانست روند واریز پول نفت چگونه است.

درآمدهای نفتی در چند مقصد سپرده‌گذاری می‌شود که 45 درصد از آن مستقیماً به خزانه می‌رود تا دولت آن را طبق قانون بودجه خرج کند؛ 40 درصد دیگر هم به صندوق توسعه ملی می‌رود و 15 درصد باقی‌مانده، سهم شرکت ملی نفت است.

با این تقسیم‌بندی، می‌توان محاسبه دقیق‌تری از میزان فروش نفت ایران داشت. مجموع درآمد دولت (سهم 45 درصدی) از محل صادرات نفت و گاز 195 هزار میلیارد تومان عنوان‌شده است؛ اگر حداقل سهم درآمد صادرات گاز ایران با توجه به قراردادهای صادراتی را یک میلیارد دلار و میانگین نرخ تسعیر دلار یعنی 28 هزار تومان در نظر بگیریم، حداقل 28 هزار میلیارد تومان از 195 همت، متعلق به درآمدهای گازی است. 

با کسر 28 هزار میلیارد تومان درآمد گازی از عدد محقق شده درآمدهای نفتی و گازی، 167 هزار میلیارد تومان برای بخش نفت است. با توجه به میانگین نرخ تسعیر بودجه یعنی 28 هزار تومان، درآمد دولت طی هفت‌ماهه نخست 1402 حدود 6 میلیارد دلار بوده است.

اما میانگین قیمت نفت بر اساس این نمودار از آوریل 2023 تا اکتبر 2023 (هفت‌ماهه نخست سال 1402) حدود 83 دلار بوده است؛ اگر حداقل تخفیف در نظر گرفته شده برای هر بشکه نفت را 13 دلار در نظر بگیریم، یعنی دولت به ازای هر بشکه نفت حدود 70 دلار درآمد داشته است.

میانگین قیمت نفت برنت - میز نفتمیانگین قیمت نفت برنت 

با تقسیم 6 میلیارد دلار بر قیمت 70 دلار (میانگین قیمت نفت، در هفت ماه نخست سال 1402)،  سهم دولت از حجم صادرات نفت 85 میلیون بشکه (405 هزار بشکه در روز) بوده است. همان‌طور که گفته شد، رقم 405 هزار بشکه فقط سهم 45 درصدی دولت از محل درآمدهای نفتی است که اگر سهم 55 درصدی دیگر را به آن اضافه کنیم، دولت سیزدهم در هفت‌ماهه نخست سال 1402 توانسته است نهایتاً یک بشکه نفت و میعانات گازی صادر کند.

عددی که خط بطلانی است بر ادعای صادرات روزانه دو میلیون بشکه نفت...!
شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۴
کد مطلب: 36634
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *