۰
چرا آمریکا به اینجا رسیده است؟

پیوند ال ان جی با منافع ملی واشنگتن

میز نفت - واشنگتن اخیراً به یک صادرکننده خالص انرژی تبدیل شده است و اصول کلیدی را که زیربنای سیاست انرژی ایالات‌متحده برای چهار دهه بوده است، دگرگون کرده است. ال ان جی اینک بخشی از یک بحث گسترده‌تر در مورد مسیر بلندمدت ایالات‌متحده به‌عنوان صادرکننده سوخت‌های فسیلی است.
ال ان جی | میز نفت
ال ان جی | میز نفت
به گزارش میز نفت، خطوط نبرد بر سر صادرات ال ان جی آمریکا ترسیم شده است. گروه‌های زیست‌محیطی استدلال می‌کنند که رونق صادرات LNG با تعهدات آب‌وهوایی ایالات‌متحده ناسازگار است. آن‌ها دولت بایدن را تحت‌فشار قرار می‌دهند تا مجوز کلیدی برای پروژه‌های جدید تولید ال ان جی را لغو کند.

در ماه نوامبر سال گذشته، بیش از ۶۰ نماینده از وزارت انرژی ایالات‌متحده خواستند تا چگونگی تعیین اینکه آیا پروژه‌های جدید LNG به نفع جامعه هستند یا خیر، ارزیابی مجدد کند. آن‌ها نگرانی‌هایی را در مورد تأثیرات آب‌وهوا، عدالت زیست‌محیطی برای جوامع محلی و قیمت‌های داخلی گاز مطرح کردند. 
 
*ظهور یک صنعت راهبردی 
 صادرات LNG ایالات‌متحده در دهه گذشته تأثیر زیادی بر تجارت جهانی گاز داشته است و تغییرات اساسی در انعطاف‌پذیری، قیمت‌گذاری و جریان تجارت ایجاد کرده است. واشنگتن اخیراً به یک صادرکننده خالص انرژی تبدیل شده است و اصول کلیدی را که زیربنای سیاست انرژی ایالات‌متحده برای چهار دهه بوده است، دگرگون کرده است. ال ان جی اینک بخشی از یک بحث گسترده‌تر در مورد مسیر بلندمدت ایالات‌متحده به‌عنوان صادرکننده سوخت‌های فسیلی است.

سیاست‌گذاران باید با پرسش‌های اساسی در مورد نقش گاز طبیعی در دوره گذار انرژی، مزایا و معایب صادرات فزاینده LNG و ارزش صادرات سوخت فسیلی ایالات‌متحده در دنیای کربن‌زدایی دست‌وپنجه نرم کنند.
 برای کمک به روشن شدن این مسائل، ما در CSIS در حال آغاز یک پروژه تحقیقاتی جدید در مورد پیامدهای اقتصادی، ژئوپلیتیکی، آب‌وهوایی و بازار رونق صادرات LNG ایالات‌متحده هستیم.

 اولین موج صادرات ال ان جی ایالات‌متحده تنها در سال 2016 میلادی آغاز شد؛ اما این کشور اکنون بزرگ‌ترین صادرکننده جهان است. به گزارش کپلر، پس از راه‌اندازی تأسیسات کالساسیو پس ال ان جی و بازگشت به تولید تأسیسات فری پورت، ایالات‌متحده سال گذشته ۸۶ میلیون تن LNG صادر کرد. در دسامبر 2023 میلادی، صادرات LNG به رکورد ماهانه 8.6 میلیون تن رسید.

از سوی دیگر، یک توسعه گسترده ظرفیت نیز در حال انجام است. بیش از 70 میلیون تن در سال ظرفیت صادرات در گلدن پاس، کورپوس کریستی مرحله 3، پلاکمینز، پورت آرتور و ریو گرانده در دست ساخت است.

سه مورد از این پروژه‌ها در سال گذشته به تصمیم نهایی سرمایه‌گذاری رسیدند و ۴۰ میلیارد دلار از بدهی و تأمین مالی سهام را جذب کردند. قرار است تا سال ۲۰۲۸ میلادی، ایالات‌متحده به بیش از ۱۶۰ میلیون تن ظرفیت صادرات برسد که بیش از دو برابر تولید کنونی قطر، دومین صادرکننده بزرگ جهان است. ایالات‌متحده و قطر به‌تنهایی می‌توانند تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۸۰ درصد از عرضه جهانی را به خود اختصاص دهند؛ و این پایان ماجرا نیست. یازده پروژه پیشنهادی به‌طور کامل توسط کمیسیون تنظیم مقررات انرژی فدرال تائید شده است. چندین پروژه دیگر برای سرمایه‌گذاری در سال جاری هدف‌گذاری شده‌اند.

 
*چرا LNG ایالات‌متحده متفاوت است؟
 رشد خیره‌کننده صادرات LNG ایالات‌متحده صنعت گاز جهانی را در دهه گذشته تغییر داد و انعطاف‌پذیری و ساختار قیمت‌گذاری را به‌گونه‌ای تغییر داد که همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اصلی را تحت تأثیر قرار داد.

بیشتر LNG ایالات‌متحده به‌صورت محموله فروخته شده است، به این معنی که خریداران مالکیت محموله‌ها را در پایانه صادراتی به دست می‌گیرند و حمل‌ونقل آن را انجام می‌دهند. فروشندگان ایالات‌متحده معمولاً انعطاف‌پذیری در مقصد را ارائه می‌دهند، بنابراین خریداران می‌توانند محموله‌ها را به هرکجا که نیاز دارند، ارسال کنند و می‌توانند بالاترین قیمت را داشته باشند، مشروط بر اینکه چنین صادراتی با قوانین ایالات‌متحده مطابقت داشته باشد.

صادرات ال ان جی ایالات‌متحده با رشد سریع حجم و انعطاف‌پذیری بیشتر مقصد به یک سیستم گاز جهانی سیال‌تر و کالایی کمک کرده است. صنعت LNG بر اساس قراردادهای بلندمدت - معمولاً 20 سال یا بیشتر - و فروش نقطه‌به‌نقطه ایجاد شده است.

 به‌صورت سنتی این شرایط برای کاهش ریسک و باز کردن تأمین مالی برای پایانه‌های صادراتی پرهزینه و توسعه‌های بالادستی و میان‌دستی و حمل‌ونقل ضروری بود. رونق گاز طبیعی ایالات‌متحده بازار LNG جهانی را وادار به تغییر بازی کرد. 

کاهش عرضه گاز از طریق خط لوله توسط روسیه منجر به افزایش چشمگیر قیمت گاز و برق اروپا در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی شد و جنگ این کشور علیه اوکراین از فوریه ۲۰۲۲ میلادی، چالش‌های شدیدتری را ایجاد کرد. سیگنال‌های قوی قیمت در اروپا باعث جذب عرضه شد و واردات LNG اروپا در سال ۲۰۲۲ میلادی ۶۰ درصد افزایش یافت. ال ان جی صادراتی ایالات‌متحده بخش اعظم این تقاضا را برآورده کرد. اگرچه آسیا قبلاً مقصد اصلی صادرات LNG ایالات‌متحده بود، حدود دوسوم محموله‌ها در دو سال گذشته به اروپا فروخته شد.

بدون افزایش حجم و عرضه‌های انعطاف‌پذیر از سوی ایالات‌متحده، سازگاری با این شوک‌ها بسیار چالش‌برانگیزتر بود و اختلاف قیمتی عظیم در حوزه‌های اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام وجود داشت.

ایالات‌متحده اکنون نقش متعادل‌کننده‌ای در بازار جهانی LNG ایفا می‌کند و عرضه و انعطاف‌پذیری را اضافه می‌کند که امنیت انرژی جهانی را تقویت کرده است.
 

*پیوند گاز طبیعی مایع با سیاست
علیرغم رشد سریع صادرات LNG ایالات‌متحده، این صنعت تا حد زیادی زیر سایه شرایط سیاسی قرار گرفته است. حمایت قوی از پروژه‌های صادراتی در مرکز ال‌ان‌جی تگزاس و لوئیزیانا وجود دارد و نگرانی‌ها در مورد تأثیر قیمت داخلی کم‌رنگ شده است زیرا عرضه داخلی همچنان قوی است. 

 در پنج سال گذشته، صادرات LNG آن‌طور که برخی نگران بودند، قیمت گاز ایالات‌متحده را افزایش نداده است. تولید گاز طبیعی فقط در مارسلوس، حوضه پرمین و جاهای دیگر به رشد خود ادامه داده است.

بااین‌حال، تقریباً دو برابر شدن ظرفیت صادرات LNG تا سال 2028 میلادی نشان‌دهنده نیاز به بررسی مجدد تأثیرات بالقوه قیمت است. در حال حاضر جریان خوراک گاز تأسیسات صادرات LNG از ۱۴ میلیارد فوت مکعب در روز فراتر رفته که معادل حدود ۱۳ درصد از تولید گاز خشک ایالات‌متحده است. 

 بااین‌حال، بیشترین اعتراض به صادرات LNG بر نگرانی‌های آب‌وهوایی متمرکز است. منتقدان استدلال می‌کنند که صادرات LNG گسترش‌یافته مسیر سوخت‌های فسیلی را گسترش می‌دهد، اکتشاف و تولید داخلی بیشتر را تشویق می‌کند و تعهدات آب‌وهوایی ایالات‌متحده را تضعیف می‌کند. آن‌ها ادعا می‌کنند که انتشار متان مرتبط با تولید، پردازش، حمل‌ونقل و مایع سازی گاز طبیعی، انتشار چرخه حیات صادرات LNG را حتی بدتر از زغال‌سنگ می‌کند، اگرچه مفروضات زیربنایی این تخمین‌ها مشکوک هستند. 

منتقدان پروژه‌های جدید LNG همچنین استدلال می‌کنند که ساخت نیروگاه‌هایی با طول عمر ۲۵ سال یا بیشتر، مصرف گاز را برای دهه‌ها حفظ می‌کند و با اهداف بلندمدت آب‌وهوا در تضاد است. صنعت LNG - پس از تبلیغ نقش خود در کمک به اروپا برای بقای نزدیک به قطع گاز روسیه - اکنون با چالش‌های جدیدی روبرو است. شرایطی که پیش‌بینی آینده را دشوارتر می‌کند.
 
مترجم: محسن داوری
منبع: CSIS
 

 
 
 
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 36885
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *