۰
سبقت بلند گازی از تهران چگونه رقم خورد؟

مقایسه گازی ایران و آمریکا

میز نفت - مقایسه گازی ایران و آمریکا بیانگر پیشرفت ایالات متحده در تولید و صادرات گاز و پسرفت ایران در این حوزه است؛ آمریکایی که تولید گازش سه برابر ایران و ذخایرش نیمی از ذخایر گازی کشورمان است.
صنعت گاز | میز نفت
صنعت گاز | میز نفت
به گزارش میز نفت، بررسی وضعیت تولید و صادرات گاز آمریکا و ایران به خوبی نشان می دهد که ایالات متحده طی 8 سال اخیر چگونه توانسته صادرات گاز مایع خود را حدود 12 برابر کند و ایران هم مشغول بحران گازی خود باشد.

در وهله نخست، باید ذخایر گازی دو کشور را در کنار هم قرار داد؛ ایران با ذخایر 34 تریلیون مترمکعبی خود، دومین کشور دارنده ذخایر گازی جهان است؛ این در حالی است که ذخایر آمریکا حدود نیمی از ذخایر ایران است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داده ذخایر گازی این کشور معادل 17.7 تریلیون متر مکب است اما در تولید گاز، اعداد روایت جالبی را خلق کرده است.

تولید گاز سالانه گاز آمریکا بیش از 914 میلیارد مترمکعب در سال است؛ این عدد برای ایران کمتر از 300 میلیارد مترمکعب است که بیانگر تولید سه برابری کشوری است که ذخایر گازش نصف ایران است.
 

داستان افزایش تولید گاز آمریکا


افزایش تولید گاز آمریکا، از راهبرد انرژِی باراک اوباما نشات گرفته است؛ زمانی که اوباما در سال 2008 برنامه انقلاب تولید نفت و گاز را پایه ریزی و اجرا کرد.

از سال 2008 سرمایه گذاری های کلانی روی منابع گازی کلید خورد که برداشت آن از سال 2010 آغاز شد.از سال 2014 به بعد تولید گاز  آمریکا روند صعودی گرفت؛ در این سال، میزان صادرات گاز آمریکا 1.5 میلیارد مترمکعب در سال بود که یک میلیارد مکعب آن، از طریق ال ان جی صادر می شد.

آمریکایی ها که مشتری های گاز هم مرز قابل توجهی ندارند، روی ال ان جی تمرکز کردند و با ساخت تاسیسات مایع سازی گاز، به سراغ صادرات گاز مایع رفتند.

با افزایش تولید گاز در این کشور، صادرات گاز هم باید به همان میزان پیش می رفت که نمودار زیر به سادگی نشان می دهد واشنگتن چگونه توانست راه را برای خود هموار کند.

صادرکنندگان گاز جهان - میز نفت

صادرات گاز مایع این کشور در 8 سال به صورت آسانسسوری افزایش یافت و 12 برابر شده است؛ بطوری که این کشور در سال 2023 توانست با صادرات 89 میلیون تن ال ان جی، بزرگترین صادرکننده گاز جهان شود.
 

گاز ایران در مقایسه با آمریکا


نکته جالب اینجاست که صادرات گاز ایران در سال 2014 حدود 8 میلیارد مترمکعب در سال بود؛ یعنی بیش از 5 برابر آمریکا ولی امروز، وضعیت کاملا متفاوت شده است.

اما در ایران وضعیت طور دیگری است؛ کشوری که به دلیل تحریم ها و دور ماندن از فضای سرمایه گذاری، امکان تولید از ذخایر گازی خود را ندارد و ثروتش زیر زمین حبس شده است.

بزرگترین میدان گازی جهان، یعنی پارس جنوبی 70 درصد تولید گاز ایران را پوشش می دهد اما این میدان در مسیر کاهش تولید حرکت می کند و تولید آن تا 10 سال آینده نصف می شود.
 

تحریم در خدمت اقتصاد آمریکا
 

ایالات متحده، طی یک دهه اخیر در حوزه تولید و صادرات گاز، دست نیافتنی تر شده است؛ کشوری که طی این سال ها، سیاست خارجی خود را به خدمت منافع اقتصادی خود در آورده و با حذف روسیه از بازار اروپا، خود را یگانه تامین کننده گاز قاره سبز کرده است.

فرانسه بزرگترین واردکننده گاز از آمریکاست که واردات گاز از این کشور را طی دو سال اخیر بیش از 250 درصد افزایش داده است. سایر کشورهای اروپایی نیز به همین نسبت، واردات گاز آمریکا را افزایش دادند تا بیش از گذشته، تحریم گاز روسیه در خدمت منافع اقتصادی و سیاسی آمریکا باشد.

چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۵
کد مطلب: 37522
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *