۰

نگرانی گازی از یک اتفاق روسی

میز نفت - برنامه روسیه برای توسعه سریع صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به دلیل تحریم‌های آمریکا و به تاخیر افتادن صادرات یک پروژه بزرگ جدید، متوقف شده است.
ال ان جی روسیه  | میز نفت
ال ان جی روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ،تاسیسات «آرکتیک ال‌ان‌جی ۲»، تولید را در دسامبر آغاز کرد اما به دلیل محدودیتهای آمریکا، تاکنون موفق به صادرات گاز نشده است. این تاسیسات مجبور شد تولیدش را در فوریه به شدت کاهش دهد. روزنامه ودوموستی که نخستین رسانه منتشرکننده خبر کاهش تولید بود، اعلام کرد «آرکتیک ال‌ان‌جی ۲» قادر به صادرات سوخت نیست و ظرفیت کافی برای ذخیره سازی ندارد.

شرکت نواتک که سهامدار بزرگ این تاسیسات واقع در بالای دایره قطب شمال است، قصد دارد صادرات ال ان جی را تا پایان مارس آغاز کند.

به گفته منابع آگاه، این شرکت سرگرم مذاکره برای فروش نخستین محموله به خریداران در چین است اما در بحبوحه نگرانی‌ها از تلافی آمریکا، زمان آن معلوم نیست. همچنین این شرکت به دنبال یافتن خریدارانی در هند است.

وضعیت بغرنج نواتک

وضعیت نواتک نشان می‌دهد رسیدن به هدف سه برابر کردن صادرات ال‌ان‌جی تا سال ۲۰۳۰، تا چه حد برای روسیه دشوار است. این کشور قبل از جنگ اوکراین، بزرگترین صادرکننده گاز در جهان بود اما پس از حمله نظامی به همسایه خود، بخش بزرگی از بازار گاز اروپا را از دست داد و سال گذشته، حدود ۳۲ میلیون تن ال‌ان‌جی به این منطقه صادر کرد که در مقایسه با تجارت جهانی ۴۱۲ میلیون تن، حجم ناچیزی بود.

آمریکا در نوامبر گذشته، شرکت نواتک را هدف محدودیتهایی قرار داد که باعث خارج شدن سایر سرمایه گذاران در پروژه «آرکتیک ال‌ان‌جی ۲» شامل توتال انرژی و میتسویی شد. این تحریم‌ها، همچنین برنامه‌های این پروژه برای دریافت کشتی‌های یخ‌شکن ویژه برای عبور از آبهای یخ زده را برهم زد.

تولید گاز پروژه «آرکتیک ال‌ان‌جی ۲» در فوریه، ۸۳ میلیون تن در مقایسه با ۲۵۰ میلیون تن در ژانویه و ۴۲۵ میلیون تن در دسامبر بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ظرفیت تولید نخستین واحد «آرکتیک ال‌ان‌جی ۲»، حدود ۶.۶ میلیون تن در سال است و به اتفاق دو واحد دیگر که هنوز راه اندازی نشده اند، مجموع ظرفیت این تاسیسات، حدود ۲۰ میلیون تن برنامه ریزی شده است.
 

 
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب: 37466
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *